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Yochai Benkler: The Networked Public Librarian

Durch ein Konferenz-Blogposting von „Shifted Librarian“ Jenny Levine bin ich vor einigen Wochen auf eine Konferenzpräsentation aufmerksam geworden, die ich für einen wichtigen Beitrag zu den Grundlagen der Bibliothek 2.0 halte. Vielleicht sollte man mit solchen Empfehlungen sparsam sein; so hatte ich für David Rosenthals Erläuterung der „Blogscience“ kürzlich schon mal eine dringende Leseempfehlung ausgesprochen. Aber auch dies hier ist ein Must-Read.

Yochai Benkler hatte 2002 den Begriff der commons-based peer-production (gemeingut-basierte Peer-Produktion) geprägt. Demnach können Informationsgüter wie Linux oder die Wikipedia heute von Gemeinschaften entwickelt werden, deren Teilnehmer nicht unbedingt durch Geld oder Hierarchien angetrieben werden. Dieses Neue entstehe, obwohl es heute den Widrigkeiten eines allgegenwärtigen Urheber- und Patentrechts ausgesetzt sei.

In The Networked Public Librarian (via Aaron W. Dobbs) bestimmt Benkler nun zunächst die Herausforderung, der sich Bibliothekare heute gegenüber sehen:

The necessity of the physical anchor, the library, as a storage and distribution platform for reading, in particular, is being challenged by both commercial and non-commercial online storage and retrieval systems. The expertise of librarians is being challenged by the so-called â??Wisdom of Crowdsâ? and its doppelganger, the Niftiness of Algorithms. (…)

The critical technical transformation underlying the challenge is the emergence of low cost networked computers. These place in the hands of large portions of the population the physical capital necessary to create, store, and communicate much larger portions of the universe of human knowledge than was ever possible before, even for the largest stores of knowledge. The most important implication of this radical decentralization of physical capital is the rise of social production: production based on social relations rather than on the price system or hierarchical organizationâ??both governmental and corporate.

Mit der künstlichen Verknappung von Information sei zudem kaum noch ein Geschäft zu machen; immer mehr Information werde frei zur Verfügung gestellt. Ein Geschäft werde hingegen immer mehr mit der neuen begrenzten Ressource, der menschlichen Aufmerksamkeit, gemacht.

Benkler fährt damit fort, die Position der Bibliothekare in einem mehrdimensionalen Modell entlang der Achsen (Non-)Kommerzialität, (Un-)Abhängigkeit und Amateurhaftigkeit/Professionalität zu bestimmen. (Ã?brigens untermauert und präzisiert dieser Absatz Claudia Lux‘ These, daÃ? es Werte sind, mit denen Bibliotheken heute wuchern können, und über deren Bedeutung als strategische Ressource sie sich klar sein müssen.)

SchlieÃ?lich fragt er, welche praktischen Aufgaben „die vernetzte Bibliothekarin“ in dieser neuen Welt erfüllen könne, und teilt die Antwort in zwei Teile entlang zweier traditioneller Bibliotheksfunktionen: „subsidization and distribution of reading at marginal cost; and the provision of professional skills and expertise“. Als Beispiele für die erste Funktion nennt er das kostenlose Anbieten von Internetzugang per WLAN, evtl. erweitert durch Mesh-Netze zwischen den Benutzern, sowie Digitalisierung und das freie Veröffentlichen der Digitalisate, denn:

The advantage of a librarian and library based digitization effort, as compared to the Googleled effort, is that it would offer a noncommercial universe of digitized materials, open for all to use and reuse without restriction to that which is available under commercially appropriable conditions.

Ausführlich möchte ich hier zitieren, wie Benkler sich die Realisierung der zweiten Funktion, also der bibliothekarischen Expertise und Fertigkeiten, heute vorstellt. So treffend habe ich das bisher noch nirgends formuliert gefunden:

The traditional role of curation through selection for inclusion in a limited space is largely obsolete with the new abundance of storage and communications capacity. But the core set of professional commitments and practices that went into that selection remain central as the underpinning for the new important role of navigation. With abundance of materials from diverse sources, navigationâ??the capacity to select, accredit, and structure, as well as educate in a skeptical view of materials and investigation, become a core set of necessary skills. The librarian, rather than the library, becomes the core resource, both in local, geographically-bounded terms and in networked terms.

The continued role of the library as a locally-available meet point for learners and bibliophiles becomes more a point of face-to-face cooperation and learning than a point of acquisition and distribution. It marks and provides a location for presence-based interaction. (…) Librarians must adopt a commitment to skepticism, provisional belief fixation, and learning, or constant revision, through conversation with users. And through serial cooperative engagement with users, to themselves become nodes in networks of acquisition and dissemination of knowledge about how to know what there is to know.

This lifelong commitment to training, and the turn to the librarian, rather than the library, as core, suggests the need for a model of the networked librarian. Just as in other forms of professional networked organization like free or open source software development, individuals can transcend organizational boundaries to form global networks of collaboration around a core set of practical problem solving practices and a shared sense of professional commitment values. (…)

Autor: Lambert Heller

Librarian 2.0, interested in knowledge management, publishing and communities on the web. Likes Open Access / Open Data. Hannover, Germany.

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